Fritidshem

Telefonnummer: 0174-270102

Mobiltelefon: 072-2203500

Ny termin,

Nya barn, nya möjligheter… Äntligen är vi igång!! Vad roligt att Ni har valt att ha Era barn på Stavby Fritids, ni kan lita på att vi i personalen kommer att jobba för att tiden på Stavby Fritids ska bli värdefull och meningsfull för hela Er familj. Vi ser fram emot många härliga dagar tillsammans!

Info:

Varje morgon så äter vi frukost tillsammans med de barn som kommer tidigt,

Vi är alltid ute 25 min innan skolan börjar. Det mår vi alla gott av!

När barnen sedan kommer tillbaka till fritids efter skolan ”prickar” vi av dem på en lista. Det gör vi för att se vilka som är här men även för att varje barn skall bli sedd och uppmärksammad. Därefter äter vi mellis och sedan ges tillfälle för lek. Det tycker vi är viktigt, eftersom dagen varit helt uppstyrd av skolans schema.

Vi är ofta ute, i anslutning till skolgården finns en skog som flitigt utnyttjas. På fritids har vi byggt vårt eget ”Äventyr”, en stor trädkoja med uteplats, grillplats och äventyrsbanor. Där leker och snickrar vi ofta och vi äter mellanmål ute en dag i veckan. Planerad verksamhet har vi varje dag mellan kl. 15.15 - 16.15.

Under terminerna så har vi föräldrafika med olika teman. Vi har även kalasdagar då vi firar de som fyllt år under terminen. Varje år har vi en övernattning här på skolan med barnen samt en traditionell sommarfest med grillning. Alltsammans är mycket uppskattade inslag i vår verksamhet. ”Positiva vårdnadshavare ger positiva barn”, vi jobbar medvetet med att få hela familjen att trivas på Stavby Fritids.

Flexibilitet är vårt ledord, leken är oerhört viktig och alla barn är naturligtvis i centrum för vår verksamhet.

Inget är omöjligt, allt kan hända här på Stavby Fritids!

Så här ser en ”vanlig” dag på fritids ut:

6.30 Fritids öppnar

6.45–7.00 Äter vi frukost

7.35 Vi går ut på skolgården

7.55 Nu ringer det in

13.50 Buss för de som åker hem. (Måndag – Fredag)
Vi kommer att äta mellis runt kl. 14.30 varje dag, samt efter 15.00 för de som slutar sent och skall vara kvar på fritids.

15.10 Buss för de barn som ska hem. (Måndag – Torsdag)
Mellanmålsrast = Ute i alla väder,
Därefter fri lek, planerade aktiviteter, tillgång till gymnastiksalen

17.30 Fritids stänger/personalen går hem.
Vi vill påminna Er om att bilåkning inne på skolområdet vid lämning och hämtning av fritidsbarn är absolut förbjudet.

Fritidstider och hämtning
Tiderna fylls i för hela veckan i Skola24 (gärna längre) var noga med detta! MYCKET VIKTIGT !!!

Vi går alltid på det som står på schemat!
Står det ingen tid (buss) på Ert barn så väntar vi på att Ni kommer och hämtar barnet.
Följ med ditt barn in när du lämnar det på morgonen (detta gäller mellan kl 06.30- 07.30).

På eftermiddagen när ditt barn ska hämtas, ring, så mededlar vi barnet så kommer de ut. Om det blir någon annan som hämtar ditt barn, meddela detta!!

Kläder
Utekläder är viktigt att barnen har med sig. Vi kommer att vara ute så mycket som möjligt oavsett väder. Blöta kläder hänger barnen och vi in i torkskåpet bredvid entrén. Titta där om ni saknar några kläder! Borttappade kläder är alltid ett problem när så här många barn kommer samman. Ett tips är att märka kläderna eftersom vi i personalen omöjligt kan känna igen alla kläder och veta vems det är. Se till att det finns ombyteskläder och regnkläder på skolan eftersom vi är ute i alla väder!
En dag i veckan kommer vi att äta mellis ute (korv/hamburgare). Tänk på kläder !!!

Sjukanmälan
Vid sjukdom kan ni ringa redan från kl. 06.30, när fritids öppnar, eller på kvällen/natten eftersom det finns en telefonsvarare på 0174-27 01 02, samt sjukanmäla till SKOLA 24, 0515-777 601.

Har Ni några tips eller synpunkter på hur vi kan göra saker bättre för Ert barn här på fritids, ta gärna upp det med oss. Det går även att kontakta oss via mail.

Uppdaterad: