Gymnasiemässan på Fyrishov 17 november

17 november är det gymnasiemässa på Fyrishov. Du som går i årskurs 9 besöker gymnasiemässan med din skola. Vårdnadshavare är också välkomna.

Träffa elever, lärare och studie- och yrkesvägledare
På mässan träffar du elever och lärare från kommunala och fristående gymnasieskolor i Uppsala, Tierp, Knivsta och Östhammar. Du träffar också studie- och yrkesvägledare. Så passa på att ställa alla dina frågor. Gymnasiemässan kan hjälpa dig att komma fram till vilka skolor du vill besöka på öppet hus.

Vårdnadshavare kan också besöka mässan
Gymnasiemässan har öppet 9.00–19.00. Eleverna besöker mässan med sin klass under skoltid. Vårdnadshavare är välkomna när som helst under dagen och kvällen, tillsammans med sitt barn eller på egen hand.

Branscher visar sitt yrke
På mässan visar även några branscher upp sitt yrke.

– Vi har extra fokus på yrkesprogrammen på årets mässa. För arbetsmarknaden ser god ut inom många branscher. På ett yrkesprogram lär du dig ett yrke från grunden. Det betyder att du har stor chans att få ett jobb direkt efter studenten. Samtidigt kan du plugga vidare eftersom yrkesprogram ger grundläggande högskolebehörighet, säger Susana Olsson Casas, utbildningsdirektör i Uppsala kommun.

Mer information
På gymnasiemässans webbsida kan du läsa mer om mässan. Där finns också information som är bra att läsa inför besöket och inför gymnasievalet.

7 november 2022